In het jaar 2000 opende  Tango haar eerste onbemande tankstation in Nijmegen. Het was het begin van het eerste landelijke netwerk van onbemande en sterk op prijsconcurrentie georiĆ«nteerde tankstations. De komst van Tango  zette een ontwikkeling in gang die de Nederlandse tankstationmarkt voorgoed veranderde. Inmiddels is meer dan de helft van de tankstations onbemand. Nu, exact 20 jaar later, kondigt Tango aan om de komende jaar sterk te gaan inzetten op de markt voor snelladen. De plaatsing van twee snelladers bij het Tango station in Harderwijk is een eerste stap in een brede landelijke uitrol van snelladers op Tango tankstations. Maar de ambities van TangoElectric (onderdeel van Q8) gaan verder dan alleen de eigen tankstationlocaties. De Tango laadapparatuur zal ook gaan verschijnen bij bijvoorbeeld winkelcentra en andere verblijfslocaties. Ook voor laadpleinen ziet Tango goede exploitatiemogelijkheden. Maar hier blijft het niet bij. Tango wil niet alleen leverancier van energie ten behoeve van het wegverkeer zijn, maar consumenten brede mobiliteitsoplossingen aan gaan bieden. Het concept waarmee Tango de winnaar werd van de inschrijving op de huurrechten van een nieuwe locatie in Deventer (zie hier) is daar een voorbeeld van. 

De manier waarop Tango invulling willen geven aan de toekomst tankstationlocaties is naar mijn mening ook de lange termijn richting waar het in tankstationland naar toe moet. Snelladen moet een integraal onderdeel gaan vormen van het aanbod op de tankstationlocaties en met name op locaties met horeca-achtige voorzieningen zodat de consument tijdens het laden zijn tijd nuttig en aangenaam kan besteden. Met name in de hoogstedelijke gebieden waar de laadconsument afhankelijk is van reguliere (langzaam)laders in het openbaar gebied zal het aantal beschikbare laadplekken blijven achterlopen op de vraag. Deze situatie doet zich nu al op veel plekken voor. De grote angst van EV-rijders is niet meer de range van de auto, maar de angst om thuis of op het werk geen laadplek in de directe omgeving te vinden. Een groot aanbod van snelladers langs het wegennet wordt dan een voorwaarde om de EV-rijders voldoende comfort te bieden.  De bestaande tankstationlocaties zijn hiervoor naar mijn mening  zeer geschikte plekken. Met name indien deze locaties beschikken over faciliteiten waar de consument gedurende het laden de tijd comfortabel en nuttig kan doorbrengen door bijvoorbeeld met een koffie en een broodje even online te werken. Vanuit dit oogpunt is het overigens wel de vraag of  het netwerk van Tango de sterkste troefkaarten heeft. Het grootste deel van de Tango tankstations is immers onbemand en mist shopfaciliteiten. Maar met haar strategie van een brede positionering als leverancier van energie en mobiliteits-oplossingen, slaat Tango naar mijn oordeel wel de juist weg in.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *