In 2030 worden uitsluitend nog emissie-loze auto’s nieuw verkocht in Nederland.  Dat is tenminste het streven zoals omschreven in het gepresenteerde regeerakkoord van Rutte-III. Ook moeten de Nederlandse wegen worden klaargemaakt voor zelfrijdende auto’s. De fiscale stimulering van dit soort auto’s “in lijn wordt gebracht met deze ambitie”.  Op basis hiervan mag worden verwacht dat de bestaande fiscale voordelen voor elektrische auto’s de komende jaren gehandhaafd zullen blijven.  Wat zal dit betekenen voor de vraag naar motorbrandstoffen en de behoefte aan laadvoorzieningen? 

“2030”  dat klinkt een heel eind weg, maar schijn bedriegt: dat is over ruim 12 jaar! Als deze ambities worden gerealiseerd zal dat een enorme impact hebben op de infrastructuur voor energiedistributie langs het wegennet.  Op basis van door BZO Tankstations uitgevoerde scenario-berekeningen is niet onaannemelijk dat indien in 2030 100% van de nieuw verkochte auto’s een volledig elektrisch voertuig is, tegen 2035 de retailvraag naar motorbrandstoffen met ruim 50% afneemt  ten opzichte van de huidige vraag. Dit afnamepercentage valt ruimschoots binnen de afschrijvingstermijn van een nieuw te bouwen tankstation. Anderzijds zal de vraag naar oplaadpunten explosief toe gaan nemen. Nu verbruikt, dankzij de hoge efficiency van een elektromotor, een elektrisch aangedreven auto circa 70 á 80% minder energie voor de voortbeweging dan een auto met een verbrandingsmotor. Op basis hiervan zouden er minder ‘energie-uitgiftepunten’ nodig zijn om aan een vergelijkbare energievraag te voldoen. Anderzijds is  op basis van de huidige techniek de snelheid waarmee met benzine en diesel nieuwe energie aan het voertuig wordt toegevoegd (2 minuten ’tanktijd’ voegt een rijafstand van circa 800 KM toe) meer dan 20x korter dan bij het ’tanken’ van elektriciteit (Tesla: circa 40 minuten laden voor een range van circa 500KM). Op basis van de huidige techniek zijn bij het beoogde 2030-100%EV-scenario (100% nieuw verkopen personenauto’s is EV) meer ‘energie-uitgiftepunten’ (laadpalen) nodig er benzinepompen overbodig zullen worden. Voor de bestaande tankstations een interessant perspectief om te transformeren in snellaadhubs. Een factor waarmee naar mijn mening bij de aanleg van nieuwe en verbouwing van bestaande tankstations nu al rekening gehouden zou moeten worden. 

 

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *