Voor iedereen die leefde met de gedachte dat ‘De Grote Ommekeer’ nabij was en de elektrische auto snel ‘mainstream’ zou worden, werd in de maand juni op ontnuchterende wijze wakker geschud. De eerste, letterlijke klap kwam uit de Noorse stad Sandvika waar op 10 juni een H2-station van Uno-X Hydrogen explodeerde en nagenoeg geheel uitbrandde. Uno-X Hydrogen is een joint venture Uno-X, Nel and Praxair. Het tankstation werd eind 2016 geopend en is gebouwd volgens de nieuwe modulaire generatie H2 tankstations van Nel Hydrogen. Zie hier voor mijn bezoek aan Nel Hydrogen eind 2018. Wat de explosie veroorzaakte wordt momenteel grondig onderzocht, maar de consequenties waren direct voelbaar: alle H2 tankstations in Noorwegen werden gesloten en Toyota en Hyundai stopte met de verkoop van hun FCEV. Maar de  klap dreunt waarschijnlijk veel verder en langer door: Twijfels over de veiligheid van het gebruik van H2 in het wegverkeer zou de net goed in gang gezette opmars zo maar eens jaren kunnen vertragen. En zelfs voldoen de H2-stations aan alle voorschriften en kloppen de risicoanalyses als een bus, de perceptie van een onveilig en explosieve inrichting kunnen de ontwikkeling van H2-station, met name in het stedelijk gebied, zwaar opbreken.

De tweede ontnuchtering kwam een week later: op 17 juni kwam via de NOS naar buiten dat het kabinet overweegt om de fiscale stimuleringsmaatregelen voor EV’s te beperken ten opzichte van de eerder gepresenteerde klimaatplannen. Grootste draai die het kabinet naar verwachting gaat maken is dat het streven wordt losgelaten dat vanaf 2030 elk nieuw verkochte personenauto een ‘zero-emission’  EV moet zijn. De eerder aangekondigde  subsidie van zesduizend euro zou worden gehalveerd, de bijtelling zou van 4 naar 8 of zelfs 10 procent worden opgehoogd en de bovengrens van de lage bijtelling zou van de 50.000 euro in het conceptakkoord naar 40.000 euro cataloguswaarde worden aangescherpt. Bovendien zouden verhogingen van accijnzen en houderschapsbelasting voor auto’s met verbrandingsmotor worden geschrapt. De beweegredenen van de coalitiepartijen om de ambities voor EV naar beneden bij te stellen lijken wel duidelijk: De verduurzamingsoperatie moet voor ‘de burger’ behapbaar blijven en  een te snelle opmars van EV kost de overheid veel belastinginkomsten terwijl daar nog geen alternatief systeem van kilometerbeprijzing tegenover staat. Kortom: Temporiseren! 

Een slechte week dus voor partijen als Fastned die net deze maand naar de beurs willen gaan, maar een goede week voor “tankstationhoudend Nederland”, want de toekomst van het traditionele tankstation ziet er weer wat beter uit. 

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *