Fastned heeft op basis van een WOO-verzoek onder alle Nederlandse gemeente tamelijk ongezouten kritiek op het uitgiftebeleid voor tank- en (snel)laadstation. Fastned vroeg de afgelopen maanden bij alle gemeenten gegevens op over de locaties die worden verhuurd als tankstation. Op basis van de opgevraagde informatie doen gemeenten volgens Fastned veel te weinig om de locaties die nu als tankstation worden verhuurd of verpacht vrij op de markt te brengen. Te vaak worden deze huurovereenkomst volgens Fastned onderhands verlengd of lopen stilzwijgend door met de bestaande partijen. Als er al wordt geveild maakt Fastned daarbij geen kans. Fastned wil dat gemeenten transparanter worden en de schaarse grond eerlijker verdelen en zo de overgang naar duurzame mobiliteit stimuleren. BZO vindt deze kritiek van Fastned wel gerechtvaardigd, hoewel dat BZO al 20 jaar lang met regelmaat voor gemeenten veilingen organiseert voor tankstationlocaties. Dit betreft zowel bestaande tankstations als green field locaties. Gezien de verhouding tussen het aantal geveilde en verhuurde locaties is inderdaad wel aannemelijk dat ondanks het Didam-arrest, huurrechten vaak niet openbaar worden getenderd. Als dat wel gebeurd worden de huurrechten op deze locaties zonder uitzondering als tankstationlocatie geveild en als aanbieder van snellaadvoorzieningen sta je dan de facto buitenspel. Je bent volgens het huurcontract immers verplicht om op de locatie een tankstation te exploiteren al dan niet met snelladers. Daarbij worden bestaande locaties veelal ‘going concern’ geveild, dus met behoud van opstallen en installaties van het tankstation en daar heeft een laadpaal aanbieder natuurlijk geen behoefte aan. De ‘driver’ voor deze gemeentelijke praktijk laat zich natuurlijk makkelijk raden: De huuropbrengsten van een tankstationlocatie zijn (voorlopig!) in het algemeen veel hoger dan van een snellaadlocatie en zeker in de huidige tijd waarbij de begrotingen nauwelijks rond te krijgen zijn is het begrijpelijk dat een gemeente voor de hoogste opbrengst gaat. Toch heeft Fastned dus wel een terecht punt. En daar komt bij dat de brandstofmarkt gaat krimpen en de snellaadmarkt gaat groeien. Bepaal je de huurprijs (mede) op de doorzet (€/liter of /kWh), dan zal op termijn de huurprijs van een snellaadstation fors kunnen stijgen. Daarbij speelt ook iets anders mee: één direct op het middenspanningsnet aangesloten snellaadstation kan prima vele reguliere laadpalen langs de stoep vervangen en daarmee het overbelaste ‘huis-tuin-en keuken’ laagspanningsnet ontlasten. Door vrijkomende huurcontracten op tankstationlocaties als snellaadkavel her uit te geven, wordt weliswaar (waarschijnlijk) voorlopig een lagere financiële opbrengst gerealiseerd maar kan dit wel helpen om het overbelaste laagspanningsnet te ontlasten. Moet er natuurlijk wel voldoende capaciteit op het middenspanningsnet zijn natuurlijk.
 

Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *