De buitenstaander heeft wellicht de indruk dat het door de elektrificatie van het wagenpark wel malaise zal zijn in de tankstationbranche. Niets is echter minder want de sector draait op dit moment uitstekend. Het aantal voertuigen met een verbrandingsmotor is nog nooit zo hoog geweest en de verkoopmarges op motorbrandstoffen zijn uitstekend. Volgens een recente studie van ING Research (zal het nog zeker tot 2030 á 2035 duren voor de tankstationmarkt met een echte en snelle krimp te maken krijgt. Tot die periode zal de markt wellichts iets afnemen maar bij de huidige hoge marges is dat geen echt probleem.  De analyse van ING lijkt wel af te wijken van de analyse die Elaad (zie Outlook dashboard (elaad.io) maakt van de groeiscenario’s van elektrische auto’s. Elaad gaat er vanuit dat in 2035 al circa 45% van de personenauto’s volledig geëlektrificeerde is. Logischerwijs is dan nog maar 55% van de auto’s voorzien van een verbrandingsmotor en zou de neergang voor de tankstationmarkt dus ook veel eerder komen. Naar het oordeel van BZO Tankstations zal de waarheid zo ongeveer in het midden liggen maar is de kans groot dat de prognose van ING beter in de buurt komt dan die van Elaad. De reden hiervoor is dat in onze analyse bij de groei van het totaal aantal personenauto’s op markt de auto’s met verbrandingsmotor mede via 2e hands import voor veel consumenten een aantrekkelijke keuze is en blijft. In 2023 groeide deze 2e hands importmarkt met 3%.  Het aandeel volledig elektrische auto’s zal  de komende jaren ongetwijfeld aanzienlijk toenemen en daarmee ook de markt voor laden, maar aannemelijk is dat de tankstationmarkt zich voorlopig nog goed staande zal houden. Er ligt, hoe je het ook wendt of keert, een grote krimp in het verschiet, maar dit beeld zal voor de meeste tankstations voorlopig nog geen realiteit zijn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Imagecredit BZO Tankstations